EKONOMIKA / Podniky

Popis:
Autor / zdroj: Petr Dušek
30.9.2019

Elektrárna Chvaletice oslavila 40 let výroby

Chvaletice

Na konci roku 1979 tu běhali technici v montérkách a horlivě dokončovali poslední výrobní blok, aby zachránili republiku před kritickým nedostatkem elektřiny. Letos na sv. Václava se tu procházeli pamětníci, techničtí nadšenci, rodiny s dětmi a ověřovali, zda je pravda, co se o „Krasavici na Labi“ v současnosti povídá. Elektrárna Chvaletice připravila speciální den otevřených dveří při příležitosti 40 let od dokončení výstavby.

Díky komentovaným exkurzím měla veřejnost příležitost seznámit se s celým výrobním cyklem a udělat si vlastní nezaujatý názor na uhelný zdroj, který se v posledních letech těší nebývalé mediální publicitě. Účastníci si dále užili bohatý doprovodný program, který zahrnoval koncerty na pódiu i autogramiádu pardubických hokejistů. Vzpomínkami a historkami obohatili akci zvláštní hosté – bývalí ředitelé podniku.

„Když se dnes ohlédnu za uplynulými 40 lety, jako první mě napadne slovo spolehlivost. Ať už se dělo na obloze, v krajině či v politice cokoliv, Elektrárna Chvaletice vyráběla. V kotlích hořelo, turbíny se točily a do sítě ve dne v noci proudila stabilní a spolehlivá elektřina pro české nemocnice, školy, domácnosti, úřady i podniky. Celkově elektrárna od zahájení provozu do současnosti dodala do sítě kolem 130 TWh, což by jen pro představu stačilo na zásobování celého Pardubického kraje na příštích 50 let,“ řekl současný ředitel Elektrárny Chvaletice Václav Matys.

„Vzpomínám, jak na začátku 80. let zamrzlo Labe, které tenkrát sloužilo jako dopravní cesta pro dodávky uhlí do elektrárny. Byl to průšvih, protože k tomu ještě zamrzla i skládka, takže elektrárna mohla být velmi rychle bez paliva. A přitom hned za rohem bylo 23 lodí plných uhlí, ale uvězněných v ledu! Noviny psaly o hrdinském nasazení zaměstnanců, ale také o tzv. uhelném mostu, který spočíval v nouzovém převozu paliva z Opatovic pomocí náklaďáků. Z dnešního pohledu vůbec nechápu, jak se podařilo v tak extrémních podmínkách udržet výrobu na požadovaném výkonu,“ prozradil Jaroslav Volšický, který byl ředitelem v období 2007-2013, pamatuje však i úplné začátky.

Elektrárna Chvaletice se několikrát zapsala do dějin české energetiky jako průkopník. Jako první začala odvádět očištěné spaliny přes chladicí věže a hned dvakrát uvedla do provozu technologicky unikátní výklopník na uhlí. Jako jedna z prvních v Česku také snížila teplotu procesu hoření a trend udala i v oblasti vedlejších energetických produktů, když přešla z hydraulického ukládání na suché. Všechny tyto kroky významně snížily dopad výroby na životní prostředí.

V podobném duchu pokračuje elektrárna dodnes. Na konci loňského roku hostila světově unikátní měření emisí aerosolových částic nad chladicími věžemi za použití vzducholodi.
V současnosti je jedinou elektrárnou v regionu, která má certifikaci na vyrovnávání výkyvů v síti, obnovení dodávek po blackoutu i tzv. ostrovní provoz. Elektrárna Chvaletice tedy zůstává významnou bezpečnostní a stabilizační součástí české elektrizační soustavy.

Autor / zdroj: Petr Dušek

DALŠÍ ČLÁNKY

Zapečená cuketa

Jednoduché zapečené jídlo, které může být skvělou krémovou přílohou plnou chuti, aniž by bylo příliš tučné. Pro lehkou večeři podáváme se salátem.

Honza Křivi Křivánek po 11 sezónách opouští Folimanku

Folimance i fanouškům USK Praha dobře známý Jan Křivánek, který v hale pod Nuselským mostem odehrál v dresu vysokoškoláků celkem jedenáct sezón, odchá

Navzdory pandemii se bude i letos konat Festival bulharských filmů

Pořadatelé upravili formát a letos můžete festival navštívit z pohodlí a hlavně bezpečí svého domova. Již dvanáctý ročník v řadě proběhne online. Díky

DNES SE STALO

HISTORIE15. srpna 1645

odrazilo Brno statečně poslední útok Švédů a skončilo dlouhé obléhání. Brněnská posádka, tvořená 500 vojáky a asi tisícovkou obyvatel Brna, ubránila město proti asi 28 tisícům vojáků generála Lennarta Torstensona.

DOPRAVA15. srpna 1900

byl ukončen provoz první elektrické tramvaje na území Česka – Křižíkovy Elektrické dráhy na Letné v Praze.

ZAJÍMAVOSTI15. srpna 1914

došlo k slavnostnímu otevření Panamského průplavu, který spojuje Atlantský oceán a Tichý oceán (konkrétněji Karibské moře a Panamský záliv).

POZVÁNKA OBRAZEM